25 augusti, 2008

Ljummen potatissallad med vit tryffelolja

By request:

Potatissallad. När folk hör ordet tänker de ögonblickligen på någon sorts kletig gegga man hittar i charkdisken på ICA och någonting allt för ofta gemene Svensson köper i ren desperation när middagsidéerna tryter. Antagligen slänger de med en halv grillad kyckling eller plommonspäckad karré från samma nämnda charkdisk.
Det ska sägas att potatissallad är en idiotisk rätt och jag frågar mig, äter man verkligen sådant i nyktert tillstånd? Kanske kan jag sträcka mig till bakiskravet men då ska du banne mig ha varit ordentligt på lyset. Men det är knappt. Om du istället vill äta en lite mer nyttig, inspirerande och framför allt synnerligen god potatissallad som gör själ för sitt namn tycker jag du ska göra följande:

1 kg färskpotatis
1 bunt färsk sparris
Ordentlig hutt olivolja
1 tsk vit tryffelolja
Ordentligt med pressad citron, cirkus 2 matskedar
Finrivet citronskal från en halv citron
Lite honung
Lite grovt skuren dragon
Några nävar grönt (babyspenat, ruccola eller annat grönt godis)
Lite nymalen svartpeppar
Ordentlig nypa havssalt (använder du sådant där finmalet "salt" från Jozo eller liknande är du redan förlorad och ute ur leken)

Skrubba potatisen och skär i skivor (~½ cm). Lägg på en plåt klädd med ugnsfolie. Blanda med olivolja, salt och svartpeppar. Stek högt i ugnen på 275 grader tills de börjar få färg och bli mjuka. Rör om rätt ofta.
Bryt bort de träiga bitarna på sparrisen och dela den sedan i lite större bitar på snedden. Blanda ner i potatisen och stek i 5 minuter till. Sparrisen ska vara mjuk men ha stunsen kvar.
Häll upp blandningen i skål, gärna ganska stor. Blanda tryffelolja, pressad citron, citronskal och honung och droppa över blandningen. Vänd ner dragon och gröna blad i alltihop och hugg in på en riktig potatissallad.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Och nu blev jag hungrig! Elakt att tipsa om sånt gott när det är hela 45 minuter till lunch :)
Håller med dig till fullo om potatissallad modell kleggig. Precis som du gör den ska den vara!

Anna sa...

Åå vad gott det låter!
Kan du komma hit och laga det åxå så blir jag ännu gladare:-)

Fru K sa...

Oh, mein Gott! Matorgasmvarning på Fru K.

Fredrik sa...

Anna (orka mera), min tidsplanering är klockren. Bara så du vet.

Anna, lita på det. Kan vara lite lång resväg för att laga potatissallad, men du kanske kan övertala någon i din närhet?

Fru K, ja det finns en överhängande risk för en sådan upplevelse med denna rätt. Lägg till en perfekt kolgrillad fläskfilé (som vi hade), eller för den delen kolgrillad och sambalmarinerad laxfilé så är man i ögonblicklig brygga.

Pysseliten sa...

Jamen va bra!!! Hann inte med i svängen riktigt, tack!

Fredrik sa...

pysseliten, varsågod.