02 december, 2008

Granitstaden

Aberdeen, även mer känt som granitstaden ska sägas är en charmig plats. Längs gatorna trängs gamla kyrkor, teatrar, sanslöst vackra kyrkogårdar (nej, jag försöker inte vara makaber eller dylikt) och andra anrika byggnader med mer nymodern tradition och skapar en arkitekturisk kakofoni sällan skådad. Aldrig skådad i Sverige nota bene.
Kursen är stimulerande och berikande. Det rent laborativt tekniska är i milt ordalag imponerande och framtida idéer till mitt egna projekt sprudlar ur mig som en glad fontän i gassande solsken. Undrar hur pass väl min handledare kommer ställa sig till alla mina förslag då de också åtföljs av en sanslös budget jag tycker han kan bidra med. Ehrm. No pain no gain har en vis individ sagt någon gång. Gäller detta även högkvalitativ forskning? Hope so.

Efter kursens avslut på torsdag beger jag mig ut till Old Aberdeen som kantas av mer fantastisk arkitektur i form av museer, gamla King's College och grandiösa katedraler (St Machar's). Kameran lär fortsätta gå varm men det blir en mjuk avrundning inför fredag morgon då jag styr kosan tillbaka mot Sverige och huvudstaden för ytterligare ett helgbesök.

Nu en kväll ute på restaurang och skotsk pub med några kursdeltagare. Hog's Head eller Blackfriar längs Union Street någon?

2 kommentarer:

Boris sa...

Avundsjuk var ordet.....

Fredrik sa...

Boris, jag tror dig. Fast nu är jag ju i princip hemma igen.