15 maj, 2010

Nytt blir gammalt, gammalt blir nytt

Första dagen när solen lyser med mer värme och kraft än hitintills på hela året går hela staden sommarbananas. Folk kryper ut ur sina gömmor, lägger sig i ett vindskyddat hörn och lapar sol som fattighjon. Folk och fän gräver fram shortsen ur garderoben, anfaller beachvolleyplanerna nedom Institution Svett och skrattar högt samtidigt som de i ett leap of faith landar med ansiktet rakt i sanden. Solen värmer så skönt på huden där jag hojar genom stadens utkanter på väg ut mot ön i älven till försommarfest med grillning. Inbjudan kom oväntat och om jag vore lagd åt det mer melodramatiska hållet skulle jag tacka alla snälla i värsta Oscars-stilen. Sitter på trädäcket med utsikt över älven där båtar kör förbi på löpande band. Njuter av trevligt sällskap, svalt Bonterra, grillat kött, hemgjord mandelpotatissallad och chilimarinerad mango. Livet kan med alla mått vara sämre än såhär. Hemåtledes hojar jag förbi studentghettot där det uppenbarligen pågår festligheter med DJ:s under öppen himmel med unga studenter i lustiga utstyrslar men utan skinn på näsan. Synen får mig att uppgivet men charmigt att skaka på huvudet. Trampar vidare och tänker samtidigt att aldrig har det varit så behagligt att befinna mig på denna sida 30-strecket. Tiden som 20-talist får härmed läggas till handlingarna.

Nytt blad.

Nytt kapitel.

Nya utmaningar.

Inga kommentarer: