02 december, 2010

09 Min tro

Bon Jovi - Hey God

"I'd get down on my knees
I'm going to try this thing you way
Seen a dying man too proud to beg spit on his own grave
Was he too gone to save?
Did you even know his name?
Are you the one to blame, I got something to say

Hey God - Tell me what the hell is going on
Seems like all the good shit's gone"

Har aldrig varit troende i någon religiös utsträckning. En sådan trosuppfattning kan säkert vara av en betydande del för många, men för mig har det alltid varit totalt främmande att tro på högre väsen. Jag fallerar i att se logiken i det eftersom det för mig inte finns någon. Alla ska få ha sin uppfattning om saker och ting, det ska respekteras, men vad jag har så ypperligt svårt för är när jag som ateist ofta, då av andra som inte delar min åsikt, anser mig vara en sämre människa. Att andra inte kan uppvisa samma respekt trots min uppfattning ger mig en mental känsla av allergisk reaktion. Jag försöker inte övertyga någon om att ateism är mer rätt än någonting annat, det är min åsikt, men många kristna människor har ofta en benägenhet att försöka övertala mig om att deras trosuppfattning är den enda rätta och att alla andra som inte delar den är, pardon my french, puckon.

När det kommer till religion är nog min starkaste övertygelse att ingenting har orsakat, och orsakar, så mycket väpnade konflikter och orättvisor som just religion. Så länge det har funnits ett guds namn har det alltid krigats i dennes namn. Men det är min åsikt, ni behöver inte dela den, det är ok.

Inga kommentarer: