13 december, 2010

20 Den här månaden

Ingen har nog missat att detta är den månad då större delen av den svenska befolkningen går bananas på rikt, tillika så även den större delen av västvärlden. Alltså jag och detta julfirande kommer inte riktigt överens. Den eviga julträngseln och shopping (tack internätet för att vi nu undkommer mycket av detta), skränig Kalle Anka (nu säkert i både HD och 3D). Vi blandar inte riktigt bra julen och jag, likt olja och vatten. Vi kan slå oss i molekyler så vi uppträder som en homogenicitet, men för den sakens visuella skull är vi inte ett dugg mer överens än tidigare. Jag skulle ge en hel del (inklusive skalpen och en fot) för att undkomma gemene mans traditionella julafton som det varit sedan både på Weises och på Karl-Bertils tid.
Är det verkligen bara jag som sitter och vill vrida mig ur skinnet i pinsamhet när tomten dyker upp med sin tillgjorda röst och alla vuxna fjomsar omkring som om de vunnit storvinsten på Lotto (om det ändå vore så väl, då kunde jag avskriva mitt CSN-lån)? Ge mig en avslappnad julhelg med barnen, utan massa stoj, stök och stön, några fina presanger i ett hörn, gärna under en palm i en hängmatta. Långt bort från stress, snö, Karl-Bertil och hackspettar. Någon gång, till slut händer det. Nyår är dock en av mina favoritdagar på året, bisarrt nog skiljer det bara sju dagar åt mellan misshag och prakt.

Inga kommentarer: