23 februari, 2011

Black är 2011 års nya svarta

Denna dag kräver nästan att tillskrivas som pekoral. Fifan vilket jäbelhelvete som interpunkterats med glimmande fröjdkorn. Doktorandkursen var om än stereotypiskt formstöpt, beklädd med lite mer relevant substans och mindre flumsemester. Lunch med efterföljande jobb framför arbetsdatorn var sedermera planerat men vilket skulle visa sig vara upphovskällan till dagens mest sympatikusstimulerande event. Sitter och skriver min stipendieansökan för höstens kongress på trevlig ort när datorskärmen i en millisekund presenterar ett varningsmeddelande. Det enda jag hinner notera är det vita x:et inramat av det röda innan hela skärmen, och datorn, blir tyst och svart. Förvisso var datorn redan svart, men trots ett till fullo upplyst doktorandskrivrum har datorn aldrig varit så svart, och tyst. Totalt bortkopplad. Min första tanke är "hjälp", den andra om min nu döda vän av ordning fick en akut allergisk reaktion över hur dåligt formulerad min stipendieansökan var att den utförde digital harakiri. Helt plötsligt känns TRON:Legacy och motorcyklar relevant. In med den till universitetets IT-avdelning där jag hoppas på komplett säkerhetskopiering (livräddning i Baywatch-anda, tänk ändå om IT-snubben även såg ut som en 90-talets Hassellhoff) av hårddisken och rädda den senaste batchen forskningsarbete ännu ej säkerhetskopierat.

Tillika stod jag ändå senare under eftermiddagen och pratade samt svarade på frågor om hur man balanserar forskning, familjeliv och läkarstudier på Medicinska Föreningens forskningsmässa, självfallet med de två äldsta trollen längst fram i auditoriet och den minsta i famnen. Därmed avrundar vi med dagens mest lysande soundtrack!


Ps. Nu blir det fan en MacBook

3 kommentarer:

Linnea S. sa...

Du är rolig!

Fredrik sa...

Linnea, och jag som satsade på gravallvarligt tema. Ack.

Fredrik sa...

Linda, jag hoppas det.