24 april, 2011

Söndagskock

Jag fick en hedersvärd förfrågan av min svärmor, en förfrågan att laga en middag åt ett ganska stort antal gäster som en del av ett efterfirande av min svärfars glada 60-årsdag. Helt fria händer till råvaror fick jag också, vilket är en risk med en matnörd som mig, men icke räddes hon detta utan lät mig husera fritt. Så idag är det jag som huserar i köket, och även om preppen är under väg är det dags att höja gaslågan ytterligare några steg. Kvällens meny:


Skummig sparrissoppa med tomat- och parmabruschetta
Domaene Gobelsburg 2010

Grillad oxfilé tournedous, helbakad rosmarinpotatis, rödvinssky och vårprimörer
Pfneiszl Merlot Hüvös Elegancia 2004

Valrhonafondant med mylta på egenplockade hjortron och ripplad vaniljkula
Commandaria St.John 2009


Matlagarmusik? Need You Know med Lady Antebellum är klockren en dag som denna. Till verket!

Inga kommentarer: