31 december, 2011

Nyårskrönika anno 2011 - What it's really all about

Solens tunna vinterstrålar får vattendropparna i de kala björkarna att lysa upp som små eldflugor. I köket på hög volym Ben Howards rörande Old Pine där jag fuldansar med kastrullen i ena handen och vispen i den andra till grannarnas storögda förtret. För mig är nyårsafton en av årets absolut bästa dagar. Julafton, midsommarafton, födelsedagar kan dra, det här är en dag i min smak från hudens epidermis till rörbenens levande kaviteter. Laga mat en masse inte stöpt i traditioner av stinn julskinka utan friheten att gå matbananas på heltid.
Bjuda in trevligt folk vi gillar att umgås med, skåla i bubbel, rött och vitt. Skratta, samtala, njuta, äta. Länge, rofyllt. Så jag börjar i tid, njuter av förberedelsen och undviker stressen. Bakar brödet någon dag innan, kokar den ljuvliga tomatsoppan i förväg, lagar en citron- och mangocoulis som får stå och dra några dagar för att verkligen utveckla alla smaker. Hela menyn dansar vals i huvudet och jag längtar efter att servera och äta. En Melon Passion till fördrink, snittar på kavring med parmesancréme och honungsmelon med parma. Därefter tomatsoppa med halstrade pilgrimsmusslor och räkor med grillat lantbröd som bäst harmoniserar med en vit Thomas Hyland från Penfolds. Till varmrätt ört- och enbärsstek på älg, pommes dauphinoise med vitt vin och västerbottensost, kantareller och rårörda lingon. Penfolds även här men nu rött smakrikt Rawson's Retreat. Som avrundning finns bara ett uppenbart val, choklad. En caraibefondant tillsammans med coulisen, jordgubbar, blondgrape och passionfruktsinfuserad vaniljglass.

Det är nyår för mig. Vänner, mat, umgänge, glädje.

Skål och gott nytt år.

4 kommentarer:

Julia sa...

Sittande i läsesalen förundras läkarstudenter över att en blek, trött kursare plötsligt får ett drömskt ansiktsuttryck och smackar tyst. Din meny för mig till matfantasins höga skyar och en högt knorrande mage för mig tillbaka till verkligheten. Allt jag bjuder den på är vitpepprig broccolisoppa, skinksmörgåsar och några få överblivna praliner (som för övrigt blev mycket lyckade i år). Ack...

Fredrik sa...

Julia, dagens lunch i en bit hemlagad fransk ostpaj var väl inte heller värst mycket att hänga i granen. En broccolisoppa hade nog smakat ljuvligt i jämförelse, för att inte nämna pralinerna.
Men visst, nyårsmenyn gjorde ju braksuccé, skall inte sticka under stolen med det.

Julia sa...

Åh, paj! Eftersom broccolisoppan räcker till lunch imorgon får kulinariska eskapader inplaneras imorgon kväll. En paj är ingen tokig idé. Vet du förresten att pajskalet blir mycket smakligare om vetemjölet ersätts med några nävar dinkelmjöl?

Fredrik sa...

Julia, jepp. Dessutom kan du även testa grahamsmjöl.